maanantai 9. maaliskuuta 2020

Somestrategia KUI Designille

Työsuunnitelma somestrategia KUI Designille


Tässä suunnitelmassa olen tehnyt KUI Designille kahden kuukauden somestrategian ja yrittänyt noudattaa suunnitelmaa mahdollisimman tarkkaan työsuunnitelmaa noudattaen.






Elämäntyyli kollaasi


Tähän on kerätty kuvia kohderyhmästä. Suurin kohderyhmä ovat 25-34 vuotiaat naiset, jotka asuvat turussa ja muissa suurissa kaupungeissa. 

Koska kohderyhmään kuuluvat ihmiset asuvat kaupungeissa heistä todennäköisesti suurin osa liikkuu pyörällä ja bussilla. 

Nämä ihmiset pitävät viherkasveista ja värikkäistä asioista tai haluavat piristää itseään jollain värikkäällä asialla.

He omaavat ekologiset arvot. 

Heitä kiinnostaa kuka tuotteet tekee ja missä.


Somestrategian elämäntyyli kollaasi

Kilpailijoiden seuranta


Seurasin Instagramissa muutamien kilpailijoiden julkaisujen ja seuraajien määrää.

Seurannassa olivat:



- PUFF: "PUF on ympärivuotinen koti suomalaiselle designille. Saman katon alla esiin pääsevät kuukausittain vaihtuvat tekijät, jotka edustavat niin kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuin nousevia nimiä."
- Maanantaimarket: "Maanantaimarket on paljon enemmän, kuin pelkkä second hand -liike. Se on myös kahvila, korupaja ja ennen kaikkea unelma, joka kävi toteen."
- KLO Design: "Klo Design on vuonna 2005 perustettu suomalainen lifestyle-tuotemerkki. Mallisto koostuu pääasiassa vaatteista ja asusteista."
- Eco Local Market: "Ecolocal Market on uuden ajan ekologinen lifestyle-myymälä.
Ecolocal Marketista löydät laadukkaita tuotteita paikallisilta brändeiltä. 
Valikoimasta löytyy esimerkiksi vaatteita, asusteita ja sisustustuotteita. Lisäksi myynnissä on uusia innovatiivisia designtuotteita muualta maailmalta."
- Kotona Design:  "Kotonadesign on vakiinnuttanut asemansa laadukkaana, kotimaisena ilmoitustauluvalmistajana. Tuotteita viedään myös ulkomaille, tällä hetkellä 15 eri maahan Euroopaan ja Aasiaan. 
Kestävän kehityksen periaattein valmistetut ilmoitustaulut ja magneetit tehdään käsityönä Varsinais-Suomen alueella. "
- Punainennorsu: "Uniikki vaatemallisto koko perheelle, joka on pääosin toteutettu kierrätysmateriaaleista, luomupuuvillasta ja muista ekologisista materiaaleista."
- Tonfisk Design: "Tonfisk Design syntyi vuonna 1999, kun perustajat Tony Alfström ja Brian Keaney tylsistyivät näkemään aina samanlaisia tuotteita. He halusivat tuoda oikeasti uusia ideoita keramiikkaan ja astiastoihin. Tonfisk ei siis tyydy vain luomaan uusia variaatioita astioista, vaan tähtää esineen nerokkaaseen uudelleen keksimiseen."

Kilpailija seurannassa kävi ilmi se, että osa päivitti aktiivisesti Instagramia kun taas kaikki eivät olleet niin aktiivisia. Aktiivisimpien kanavien seuraaja määrät kasvoivat myös tasaiseen tahtiin kun seuraajien mielenkiintoa pidetään aktiivisesti yllä.

Kiinnostavimmat julkaisut

Tähän mennessä kun somestrategiaa on 4 viikkoa tehty ja neljä vielä jäljellä niin tässä kolme suosituinta Instagram päivitystä tuolta ajalta.

1.


Kolmanneksi suosituin oli tämä kuva
kun vanha kauppa oli suljettiin sen viimeisenä päivänä ja
kaikki olivat vilkuttamassa vanhan kaupan ovella ennen uusia haasteita



Tämä oli projektin ensimmäinen ja yksi suosituimmista päivityksistä joita olen tehnyt. Se sai kolmannen sijan  koska sitä on näytetty 1426 kertaa, tykätty 127 kertaa, tämän perusteella profiilissa on vierailtu 4 kertaa sekä kommentoitu 2 kertaa.


2. 


Toiseksi suosituimmaksi nousi tämä yrityksen esittely postaus



Tätä postausta on näytetty1380 kertaa, tykätty138 kertaa ja on siten Instagramin kolmanneksi tykätyin kuva, vierailuja profiilissa tämän postauksen myötä on käynyt neljä ja sitä on kommentoitu viisi kertaa.

3.


Laskiassunnuntain arvonta postaus



Laskiaissunnuntain arvonta postauksesta nousi heittämällä tekemistäni postauksista suosituin. Päivitys oli kuitenkin suositumpi Facebookissa kuin Instagramissa. Ihmeiset aktivoituvat jostain syystä Facebookissa ahkerammin.

Instagramissa kilpailuun kommentoitiin 163 kertaa ja postauksesta tykätiin 135. Tämä on Instagramin toiseksi suosituin kuva tällä hetkellä. Facebookissa taas kommentteja kertyi 649 ja 439 tykkäystä. Seuraajien määtä kasvoi parin päivän aikana sekä Facebookissa, että Instagramissa (32 uutta seuraajaa.

Tätä postausta on näytetty Instagramissa tähän mennessä 1710 kertaa ja vierailuja tehty 14 kertaa.


Facebook ja Instagram arvonnan säännöt


- Julkaisun jakaminen omalla aikajanalla tai kaverin merkitseminen julkaisuun eivät saa olla ehdot osallistua arvontaan. Arvonnassa kylläkin saa kehoittaa jakamaan julkaisua eteenpäin. 

- Saa pyytää tykkäämään ja/ tai kommentoimaan julkaisua.

- Saa pyytää tykkäämään sivusta.

- Saa pyytää vaikka keksimään jollekkin tuotteelle nimen.

- Saa pyytää äänestämää eri vaihtoehdoista tykkäämällä tai reagoimalla jotenkin muuten julkaisuun. 

- Ei saa pyytää jakamaan julkaisua kaverin aikajanalle.

- Ei saa pyytää vaihtamaan profiilin taustakuvaa.

- Instagramissa siis pätevät samat säännöt yhtä poikkeusta lukuunottamatta eli Instagram arvonnassa saa olla kaverin merkitseminen kommenttikenttään.


Video käsikirjoitus



Videon käsikirjoitus kuvina ja tekstinä

Kun tekee videon käsikirjoitusta pitää miettiä miksi teet videon ja mitä sillä tavoitellaan. Tämän videon tarkoitus on nostaa nastenpäivää ja tuotteita naistenpäiväksi esille. Video on tarkoitus jakaa Instagram storyissa neljänä eri pätkänä.

Videoon ei tule ääntä ja se kuvataan kännykällä. Videota muokataan Instgramissa olemassa olevilla filttereillä ja videonmuokkaukseen tarkoitetuilla ominaisuuksilla.

Videon käsikirjoituksessa on piiretty vaihe vaiheelta mitä tehdään ja mitä tapahtuu sekä kirjoitettu ja tarkennettu vielä muutamalla sanalla mitä joka kuvassa on ajateltu tapahtuvan. Käsikirjoituksessa pitää olla myös mietittynä alku ja loppu mitkä tässä tapauksessa ovat 1. ja 4. kuva.

Mietitään kuvaus paikka jona tässä tapauksessa toimii KUI Designin myymälä.








Tein videon Instagramin stooreihin eli minulla oli neljä erilaista pätkää jotka on nyt tuossa peräkkäin ja stooreissahan ne tulee itsestään peräkkäin. Eli ensimmäinen pätkä on videota, toinen  bumerangi, kolmas taas video ja neljäs kuva, jotka sitten muodostaa yhdessä stooreissa yhden kokonaisuuden.

Hastagit


KUI Designillä on muutama vakio #hastag joita käytetään joka postauksessa:

#kuidesign 
#localshopturku
#kristiinankatu

voi keksiä muutamia omia kuten:

#tuote
#tuotteen nimi

Tämän hetken suosituimmat kuvat 8.3. / Naistenpäiväkampanja


Tämän hetken kolme suosituinta postausta uusimmista postauksista, joita oon ollut tekemässä tulevat tässä.


1.

Tämän hetken neljänneksi näytetyin kuva
Kuvasin tämän kuvan ja Emma teki tekstit. Tämä on tän hetken neljänneksi näytetyin kuva uusimmista  kuvistaja kolmanneksi suosituin mun kuvaamistani kuvista.

Tässä päivityksen teksti

Tätä postausta on siis tähän mennessä näytetty 910 kertaa, tykätty 52 kertaa, ei kommentoitu kertaakaan ja vierailuja profiilissa on tästä kuvasta kertynyt 2.


2.

Pellavapyyhkeiden kuvat



Pellavapyyhkeiden teksti

Tätä on näytetty 921 kertaa, tykätty 56 kertaa, kommentoitu 3 kertaa ja profiilissa vierailtu 2 kertaa.


3.

Suosituimmaksi nousi Turku-koru postaus 975 näyttö kerralla. Tässä postauksessa on kaksi eri kuvaa.


Kuva 1

Kuva 2

Nämä kuvat keräsivät 59 tykkäystä, 1 kommentin ja 5 profiili vierailua.

Teksti kuviin



Yhteenvetona näistä kuvista voisi sanoa sen, että jos tätä lähtee Naistenpäivän kampanja näkökulmasta tarkastelemaan niin koru postaus oli näistä kiinnostavin ja luultavasti siksi, koska tuli uusia koruja täydennyksenä vanhoihin. Uudet korut tekevät postauksesta kiinnostavan, mutta myös naistenpäivän alla oli oikea aika nostaa niitä esiin.

Olen tullut myös siihen tulokseen, että ihan perus tuote nostot ei välttämättä kerää hirveästi huomiota ellei kuva ole sellainen, että se kiinnittäisi jotenkin erityisesti huomiota tai siihen liity jotain ekstraa. Uutuuksia, tarjouksia jne. Suosituimpia yleensä ovat kuvat joissa on ihmisiä tai vaikka jokin arvonta.

Uusia seuraajia Instagramiin ei näille postauksilla kyllä ole tullut vaikka seuraaja määrä kasvaakin tasaiseen tahtiin. Facebookissa taas seuraajamäärä kasvaa nopeampaan tahtiin.


Kuva analyysia 3kk ajalta


Tässä Screen shotit kaikista kuvista jotka on tehty Instagramiin somestratgian toteutus aikana. Niissä kuvissa joissa on väri merkki kuuluvat somestrategiaan ja niistä teen analyysin. Kaikki kuvista siis eivät välttämättä ole minun kuvaamiani. Analysoin kuvia näyttökertojen, tykkäyksien, kommentointien, profiilivierailujen sekä ajastuksen kautta.




Planoly:

Käytin kuvien ajastuksessa apuna Planolya. Ja ajastetut päivityksen on useimmin laitettu aamupäivään klo 9-11 välille ja iltapäivä päivitykset klo 18-21 välille. Useimmat päivitykset oli kuitenkin tehty aamupäivällä kymmen aikoihin ja iltapäivä päivityksille suosituimmat ajat olivat kahden ja seitsemän aikoihin.

Seuraajat:

Instagramin kävijätietojen mukaan (seuranta aika välillä 00:00- 21:00) ihmiset aktivoituvat arkisin kuuden aikoihin aamulla ja seuraajamäärä nousee tasaisesti pitkin päivää ja kuuden aikoihin se on suurimillaan sitten taas alkaa kävijämäärien lasku. 

Tämä varmasti johtuu siitä, että ihmiset selaavat somea aamulla ennen töihin lähtöä, bussissa sekä kahvi/ ruokatauoilla. Kun ihmiset ovat päässeet töistä ja heillä alkaa vapaa-aika on taas aikaa selata somea.

Tämä pysyy lähes koko viikon melkein samana kunnes perjantaina kolmen aikoihin on suurin kävijämäärä ja se pysyy tasaisena klo 21 asti. Tämä varmasti johtuu siitä, että viikonloppu on alkamassa.

Lauantaina ja sunnuntaina seuraajia on melko tasaisesti klo 9-21 koska useimmilla on silloin vapaata ja aikaa olla somessa. Sunnuntaina seuraajamäärä alkaa laskea kuuden jälkeen kun ihmiset valmistautuvat uuteen viikkoon.

Tykkäykset:

Projektissa olleista kuvista 138 tykkäystä (joka oli eniten kaikista projektissa mukana olleista kuvista) sai laskiais arvonta. Seuraavaksi eniten tykkäyksiä sai uudelta kaupata tehty yrityksen esittely postaus 138 tykkäystä ja kolmanneksi kuva 127 tykkäystä jossa Kuikkarit vilkuttavat vanhan kaupan ovelta hyvästiksi. Nämä kuvat on jo tuolla aiemmin nostettu omassa osiossaan esiin, mutta nämä ovat pysyneet edelleen tykätyimpinä.

Kuten tuolla edellä olen jo analysoinutkin niin näistä on luultavasti tykätty siksi eniten, että on ollut arvonta ja yleensä kun kuvassa on ihmisiä se kerää tykkäyksiä. Yrityksen esittely postauksessa on myös uuden kaupan näyteikkunasta kuva joten se on varmasti osa syy miksi päivitys siitä on kerännyt tykkäyksiä.

Ylipäätään kuvat joissa on ihmisiä mukana ja kuvat uudelta kaupalta ovat keränneet eniten tykkäämisiä.

Kommentit:

Laskiais arvonta kuva on kerännyt eniten kommentteja (163) seuraavaksi eniten on kommentoitu yrityksen esittely postausta uudelta kaupalta (5) ja kolmanneksi eniten Emman esittely postausta (4) henkilökunta postauksista.

Arvonta on kerännyt eniten kommentteja koska siihen on haluttu osallistua, uudesta kaupasta ollaan oltu kiinnostuneita ja henkilökunta esittely ylipäätään keräsi mielenkiintoa.

Kokeilin myös tägää kaverisi postaukseen kenet ottaisit mukaan uudelle Local Shopille muuten vaan kyselyä. Se ei ollut mikään menestys Instagramissa. Facebookissa siihen puolestaan vastattiin enemmän.  Olen tullut siihen tulokseen, että Facebookissa olevat ihmiset ovat aktiivisempia tägäämään ja kommentoimaan.

Postausten näyttökerrat:

Nämä kolme kuvaa jotka ovat jo tuolla edellä mainittu pitävät kärkeä näyttökerroissakin. Arvonta 1745, Kuikkarit vanhalla kaupalla 1433 ja yitysesittely 1389.

Profiilivierailut:

Adan (28) ja Emman (16) henkilökuntapostausten kautta on käyty profiilissa vierailuilla eniten ja kolmanneksi eniten laskias arvonta postauksen kautta (15). 

Kun menee Instagramiin ja selaat seuraamiesi ihmisten kuvia ja inspiroidut jostain ja klikkaat itsesi kyseisen henkilön/yrityksen sivuille. 
Ihmiset ja arvonta ovat kiinnostaneet. Muuten sitten uusi kauppa/ kaupan remppa hommat sekä nettikaupan outlet tuotteet ja ilmaiset postikulut ovat saaneet ihmiset katsomaan lisää julkaisuja.


Harkka Instagramissa

Viimeisenä somestrategiasta tein oman esittelyn sekä kerroin työssäoppimisestani KUI Designin Instagramissa. 

Viimeiseksi tekemäkseni päivitykseksi piti tulla hyväntekeväisyys lahjoitus maailman metsäpäivän innoittamana suomen metsille ja ehdinkin selvittää jo aiheuttaako tälläinen hyväntekeväisyys kampanja jotain toimenpiteitä, mutta sitten tuliki korona joka sekoitti kuviot.

Tässä vielä viimeisenä tekemäni Instagram stoorit. Näissä aiheena mun lempituotteet.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Somestrategia KUI Designille

Työsuunnitelma somestrategia KUI Designille Tässä suunnitelmassa olen tehnyt KUI Designille kahden kuukauden somestrategia...