tiistai 17. syyskuuta 2019

Päin seiniä.. Eli seinäesillepanot | Visuaalinen myyntityö



Myymälässä puhutaan tehoneliöistä joista lasketaan neliöiden tuotto. Visualistin työtä määritellään sen mukaan kuinka paljon eri neliöt tekevät myyntiä.

Visuaalinen markkinointi


  • Houkutellaan asiakkaat myymälään
  • Inspiroiva ympäristö
  • Ostamisen helppous
  • Palveluiden parantaminen
  • Mainonnan tehon lisääminen


Visualisti elämysten tuottajana


  • Kuluttajalla on jo kaikkea joten hän haluaa elämyksiä ja viettää myymälässä aikaa.
  • Myymälän erottuminen muista valikoiman ja esillepanojen kautta.
  • Esillepanojen ja ideoiden tarkoituksena saada asiakas ostamaan kokonaisuus.


Kohtaamis järjestys myymälässä

  1. A-alue eli etutila
  2. Perusalue eli keskitila
  3. Seinustat -> tuotteet näyttävästi esillä sekä mainoksilla houkutellaan asiakkaat osastojen perälle.

Esillepanoseinä rakennetaan usein modulaarisista kalusteista

  • 60 cm kalusteista
  • 90 cm kalusteista
  • (Ripustus) piikki - etunäyttö

Korkeudella on väliä


  • Paras myyntikorkeus on silmän ja vyön välinen korkeus.
  • Parhaiten myyvät 120-180.
  • Keskinkertaisesti 80-120.
  • Hitaasti myyvät 80 (voin olla myös täyttöhylly tai tyhjä hylly).
  • Painavat ja isot asiat alas ja pienemmät ylös.

Vertikaalinen esillepano


  • Tuotteiden ryhmittely pystysuunnassa esimerkiksi värin, merkin, käyttötarkoituksen tai materiaalin mukaan jolloin muodostuu selkeä kokonaisuus.

Horisontaalinen esillepano


  • Tuotteiden ryhmittely vaakasuunnassa.

Myymälän hyllykartta


  • Tarkka kartta myymälän hyllyköistä mihin tuote menee ja kuinka paljon sitä mahtuu hyllyyn ja sitä on hyllyssä juuri sen verran.

Lukusuunta esillepanoissa


  • Vasemmalta - oikealle.
  • Ylhäältä - alas.
  • Vaaleasta - tummaan.
  • Pienestä - suureen.
  • Pukeutumisjärjestys -> paita - housut- takki.
  • Kokojärjestys -> pienin edessä - suurin takana ja vasemmalta - oikealle.

Värillä on väliä


  • Ei samanvärisiä asioita vierekkäin eikä samanlaisia asioita.
  • Jos on hyllykartta laita esillepanot aina sen mukaan.
  • Kolemen värin yhdistelmä on toimiva. Pinta-alallisesti yhtä paljon kutakin väriä. Samat uosit yhdessä. Erilaiset kuosit tuovat mielenkiintoa -> kahta väriä voi myös olla enemmän ja kolmas väri toimii tehoste-värinä.

Uutuudet etunäyttöön


Uutuudet etunäyttöön tarkoittaa sitä, että tuotteen etuosa on asiakkaaseen päin. Kun tulee taas uusia tuotteita ne laitetaan esille etunäyttöön ja ne mitkä olivat ennen näytillä siirretään sivunäyttöön.


Ammatti sanoja


  •  Frontti | Etuveto:
Kun tuotteita on myyty ja myytyjen tuotteiden kohdalle jää tyhjää tilaa niin vedetään takana olevat tuotteet eteen. Näin myymälä näyttää siistiltä ja asiakas saa tuotteet helpommin eli se on myös parempaa asiakaspalvelua.

  • Naama | Face
Tuotteet hyllytetään etupuoli eli etiketti eteenpäin.

  • First in First out
Vanhat eteen - Uusi taakse.


Mainosmateriaali


  • Brändiä vahvistavaa.
  • Uutuudet torson päällä.
  • esim. mainosjuliste tai muu mainosmateriaali ylhäällä seinällä.
  • Kun kampanja on ohi kaikki kamppis mainokset vaihdetaan.


Valaistus


  • Valaistuksella saa vaihdettua tunnelmaa.
  • Kohdevalaistus nostaa tuotteita.
  • Seinät ovat kylmiä alueita. Seinille luodaan tunnelmaa valaistuksella ja nostetaan tuotteita esiin.

Yleistä seinäesillepanosta


  • Tarkista, että tuotteet ovat myyntikuntoisia ja ehjiä. Jos ei ole selvitä mitä vioittuneelle tuotteelle tehdään.
  • Jos hyllyssä on väärä tuote palauta se omalle paikalleen.
  • Kokeile hyllyn rakentamisessa | luonnostelemisessa ensin yhdellä tuotteella miltä hylly näyttää ja mahtuvatko kaikki tuotteet. 
  • Selkeät mittasuhteet asettelussa.
  • Hinta vasempaan reunaan hyllyssä.


Myymälän seinäesillepanon harjoitus piirros

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Portfolio

Tähän Portfolioon on koottu työnäytteitä visualistiopintojeni ajalta.  Olen kertonut vähän valokuvauksesta, grafiikasta ja myymäläpr...