tiistai 31. maaliskuuta 2020

Onnistu työnhaussa | Google digital garage

Tein Google Digital Garagessa onnistu työnhaussa osion josta tässä tiivistelmä.

Ensimmäinen askel uuteen työhön


  • On tärkeää tietää omat taidot ja osata kertoa itsestään:
  • Pohdi mistä pidät.
  • Mitkä alat tai yritykset sinulle sopisivat parhaiten.
  • Mitä viittä asiaa toivoisit uudelta työpaikalta.

Kun työhaastattelussa kysytään, että kerro itsestäsi työnantajaa kiinnostaa pääasiassa mitä olet tehnyt ennen. Opiskelut, työt, harrastukset ym. kaikki mikä on työssä tarvittavan osaamisen kannalta oleellista. 

Voit miettiä tämän tarina muotoon ja miten tarina etenee. Apuna voi käyttää numeroita (esimerkkinä: "olin kaksi vuotta kirjanpitäjänä" tai "olin vuoden vapaaehtoistyössä").


CV ja saatekirje


Cv on yhteenveto henkilökohtaisista, ammatillisista ja sosiaalisista vahvuuksistasi. Se kertoo miksi juuri sinä sovit hakemaasi työhön.

CV:n ulkoasulle ei ole virallisia sääntöjä, mutta siitä tulisi kuitenkin löytyä ainakin:

  • Nimi
  • Osoitetiedot
  • Puhelinnumero
  • Sähköposti
  • Lisää yläosaan yhteenveto kuka olet ja mitä tarjoat
  • Ilmoita työkokemuksesi ja yritysten nimet joissa olet ollut
  • Lisää työnimikkeet ja alkamis sekä päättymispäivät
  • Tiedot opiskeluista. Opiskeluiden päivämäärät ja arvosanat jos ovat haetun tehtävän kannalta tärkeitä.
Kerro vain keskeisimmät ja uusimmat tiedot. Muista tallentaa se PDF-muotoon. Räätälöi CV aina hakemaasi työpaikkaa varten. Muista tarkistaa kieliasu ja oikeinkirjoitus.

Saatekirje on yhteenveto sinusta työnhakijana.

  • Kerro kolmella tai neljällä kappaleella miksi olet oikea valinta tehtävään.
  • Pidä painopiste yrityksessä ja kerro miten sopisit heille.
  • Päätä kirje mielikuvaan tulevaisuudesta. Kuten "odotan innolla yhteydenottoanne".

Miten brändäät itsesi


Näyttäydy ainutlaatuisena ja aitona. Siten erotut muista hakijoista.

Oma brändi on yhdistelmä arvostettavia luonteenpiirteitä, arvoja, vahvuuksia ja intohimonkohteita joista sinut tunnetaan.

Henkilöbrändi auttaa sinua tuomaan esiin vahvuutesi.

Työnantajat etsivät tietoa sosiaalisista medioista joten liity yhteisöihin joissa on oman alasi ihmisiä.

Valitse kiinnostuksen kohteistasi enintään kolme joihin keskityt. Jos se liittyy visuaalisuuteen valitse Instagram tai Pinterest jos esim. It työtehtäviin niin LinkedIn on hyvä. 

Jaa sisältöä joka liittyy alaan ja kiinnostaa muita jäseniä. Varaa aikaa sisällön tuottamiseen some kanavissa ja pyri tasalaatuiseen sisältöön.

Varmista, että brändisi on aito ja perustuu aitoon persoonaasi.


Työnhausta järjestelmällistä


  • Mieti millaista työtä etsit jotta kohdistat hakusi oikein.
  • Valitse kolme sopivinta toimialaa ja sitten valitse toimialojen kiinnostavimmat yritykset.
  • Etsi työnhakusivustoja hakukoneiden avulla => valitse kolme sopivinta.
  • Verkostoidu => kerro työnhausta perheelle, ystäville, entisille työkavereille jne.
  • Kannattaa osallistua alan tapahtumiin se on hyvä tapa verkostoitua ja saada uusia kontakteja.
  • Monet työhakemukset julkaistaan ensin sosiaalisessa mediassa ja niiden seuraamiseen on hyvä käyttää eri kanavia kuten LinkedIn, Facebook ja Twitter. 
  • Merkitse muistiin työpaikat joita olet hakenut niin on helpompi seurata mihin on hakenut. Kannattaa laittaa muistiin yritys ja yrityksen tiedot, hakupäivä, milloin on tarkistanut hakuprosessin tilanteen, menossa oleva vaihe haussa (esim. meneillään tai odottaa vastausta). Päivitä muistiinpanoja sitä mukaan kun haku etenee. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Portfolio

Tähän Portfolioon on koottu työnäytteitä visualistiopintojeni ajalta.  Olen kertonut vähän valokuvauksesta, grafiikasta ja myymäläpr...