tiistai 26. marraskuuta 2019

Pihkala blogi | Visualistina Cos:illa

Pihkala blogi - Maija Rasila / Some henkilöbrändäyksessä ja suunnittelutyössä


Pihkala blogin Maija kävi koulussamme vierailulla ja kertomassa somen hyödyntämisestä henkilöbrändäyksessä ja suunnittelutyössä.


Oma identieetti


Maijan oma identiteetti koostuu esimerkiksi: asiantuntijuudesta, inspiroijana olemisesta, samaistuttavuudesta, helposti lähestyttävyydestä ja aitoudesta. Tämä jokaisen tietysti itse omalta kohdaltaan miettittävä mikä oma tyyli olisi.

Sisältöä on helpompi rakentaa jos on selkeä punainenlanka jota noudattaa. Siten seuraajienkin on helpompi seurata.


Henkilöbrändi


Kun mietit henkilöbrändiä on mietittävä teot, sanat ja kuvat sekä kaikki se mitä haluat viestiä ulospäin.

Tärkeää olla strategia ja visio, kysy itseltäsi missä olet viiden vuoden päästä?

Oman brändisi voivat määrittää myös se millaisia seuraajia sinulla on.

Mieti milltavalla näy verkossa muille, kun teet sitä mistä pidät itse niin into ja ilo myös välittyvät muille.


Miksi henkilöbrändäys kannattaa?


  • Koska kilpailu on kovaa, siten sinut löytää paremmin
  • Löydät samanhenkiset seuraajat ja yhteistyökumppanit
  • Verkostoituminen on tärkeää ja se kuinka aktiivinen itse olet

Alku aina hankalinta. Miten pääset alkuun


Tärkeintä on tuntea itsensä ja kysyä itseltänsä kysymyksiä kuten:

  • Kuka olen?
  • Mitä haluan tehdä?
  • Miksi haluan tehdä somea?
  • Mikä itseäni liikuttaa?
  • Mitä haluan antaa somella maailmalle?

Kaikkein tärkeintä lopulta on kuitenkin aitous ja palo tekemiseen,


Brändin luominen


  • Hyvä idea
  • Visuaalinen ilme
  • Selkeä rajaus


Käytännön vinkkejä somettamiseen


  • Julkaise säännöllisesti
  • Ole uskollinen omalle tyylillesi
  • Määritä toimintasi punainen lanka
  • Ole aktiivinen, seuraa ja kommentoi myös muita
  • Tutustu alustojen toimintaperiaatteisiin
  • Pyri luomaan yhtenäinen visuaalinen ilme -> kuvankäsittely.
  • Keskity kohderyhmääsi ja tunne seuraajasi -> kerää ympärillesi ihmisiä joita oikeasti kiinnostaa mitä teet.





Työskentely visualistina Cos ketjussa - Mira Ahola



Cos on h&m brändi jolla on skandinaavisen minimalistinen linja. Kaikki tehdään konseptin mukaan, ei volyymi edellä vaan harkitusti.


Visualistin työ on kurinalaista ei niinkään taiteellista. Pitää noudattaa konseptin ohjeita kuitenkin niin, että oma näkemys pääsee esiin.

Analyyttisyys ja suunnitelmallisuus esimerkiksi kun alkaa uusien kampanjoiden rakennus ei ole hirveästi aikaa tehdä niitä. 

Pitää olla joustava koska työajat voivat sjoittua aikaiselle aamuun tai myöhään iltaan kun myymälä ei ole vielä avoinna. Toisaalta päivät voivat joskus olla myös pitkiä ja kestävät aamusta iltaan.

Visualistin pitää olla kiinnostunut alan trendeistä ja työskennellä aivan kuin tekisi itselle.

Käsillä tekeminen ja oman luovuuden toteuttaminen työssä on Miran mielestä palkitsevaa.

Asiakkaat tulevat viihtymään myymälään ja hakemaan inspiraatiota. Visualistin tehtävä on myös seurata asiakkaita, mitä reittejä he kulkevat ja mitä tuotteita he katsovat ja jäävät hypistelemään. Näin saa tietoa siitä mitä esillepanossa tai sijoittelussa voisi tehdä toisin.

Yrityksellä on punainenlanka nettisivuista kivijalkamyymälöihin eli ihmiset katsovat ensin netistä, mutta usein tulevat vielä myymälään katsomaan ja tunnustelemaan tuotteita sekä sinetöimään ostopäätöksen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Portfolio

Tähän Portfolioon on koottu työnäytteitä visualistiopintojeni ajalta.  Olen kertonut vähän valokuvauksesta, grafiikasta ja myymäläpr...