keskiviikko 21. elokuuta 2019

Ostamisen helppous | Visuaalinen myyntityö

  • Esillepanot
  • Väriyhdistelmät
  • Myynnin edistäminen
  • Mielikuvat
  • Tarpeiden luominen
  • Siisteys
  • Asiakasinformaatio
  • Myyntipöytä
  • Näyteikkuna ja sitä mitä asiakas näkee kun hän tulee liikkeeseen sisälle

Kukka_kuva_1

Visualisti on elämyksien rakentaja | Ostoksille houkuttelun kaava


A     Attention = mielenkiinto
I       Interest    = kiinnostus
D     Desire      = halu
A     Action     = toiminta


Mallinuket

  • Mallinukkejen tehtävä on kertoa uutuuksista ja muusta valikoimasta. Heti sisääntulossa (sisääntulo = ykkösalue, trend point, fokus alue) ne herättävätkin huomiota ja houkuttelevat ostoksille.
  • Mallinuket ja somistukset ovat pohdittu kohderyhmän mukaan ja siten asiakkaan on helppoa nähdä mitkä tuotteet sopivat yhteen -> ostamisen helppous.
  • Mallinuket ovat aina saman tyylisiä.
  • Esillepanoissa olevien tuotteiden pitää pysyä myyntikuntoisina.
  • Jos mallinukella on peruukki käsittele sitä hellävaraisesti.
  • Mainosmateriaali määrittää mitä tuotteita näyteikkunaan tulee. 
  • Mallinukelle puettavissa vaatteissa tulee olla yhdistäviä tekijöitä. Valitse kaksi pääväriä ja yksi tehosteväri. Pysy kolmessa värissä.
  • Kerrostaminen ja asusteet ovat tärkeitä. Tee harkitut asukokonaisuudet.

Mallinuken pukeminen

  1. Ensin puetaan alaosa.
  2. Sitten laitetaan kengät.
  3. Kun alaosa on puettu nukke laitetaan jalustalle piikkiin paikalleen.
  4. Tarkista, että vaatteet istuvat hyvin. Käytä apuna nuppineuloja tai vyötä.
  5. Nukelle laitetaan useampia yläosia ja hihat laitetaan paikoilleen hihojen suuaukon kautta.
  6. Kädet laitetaan paikoilleen kaula-aukon kautta.
  7. Luonnollisen lopputuloksen aikaan saamiseksi kannattaa tehdä ryppyjä (kannattaa laittaa nivelien kohdalle).

Näyteikkunan suunnitelma

  • Suunnittelun lähtökohtana tuotteiden kohderyhmä ja tuotteet.
  • Mieti aina tarina näyteikkunalle.
  • Vaikuttaa myymälän imagoon.
  • Kertoo valikoimasta ja liikeideasta.
  • Ketjumyymälöissä suunnitellaan siten, että myymälät näyttävät suunnilleen samalta.

Näyteikkunan tarina | Näyteikkunan rakentaminen

  • Näyteikkuna siivotaan.
  • Ikkunalle tehdään tausta.
  • Ikkunaan ei mennä kengät jalassa.
  • Vain valmiit nuket ikkunaan.
  • Jokaiselle nukelle oma hintalappu -> hintalaput nuken vasemmalla puolella suoraan eteenpäin.
  • Viimeistely eli valot asetetaan oikeisiin kohtiin.
  • Lopuksi vielä näyteikkuna puhdistetaan.

Kukka_kuva_2

RR = Ryhmitä ja rytmitä

  • Älä ripottele asioita.
  • Luo ryhmä.
  • Julisteella saa korkeutta ja herätetään huomiota.
  • Näyteikkunaan tavoitellaan aina muutosta edelliseen ikkunaan verrattuna. Näkyvä vaihtelu herättää haluttua huomiota.
  • Kampanjan aikana usein kaikki ikkunat on tehty saman teeman mukaan.

KOLMIO RYHMITTELY: saa asetteluun diagonaalin ja se ohjaa katsetta tehokkaasti. Tila kannattaa jakaa siten, että toisella puolella on tilaa enemmän kuin toisella. Leveä ikkuna jaetaan useampaan alueeseen.

YKSIVÄRISKAALA: saa aikaan rauhallisen tunnelman. Tehokeinona tummien ja vaaleiden sävyjen vuorottelua.

VASTAVÄRIT: nämä värit korostavat toisiaan. Kannattaa rajoittaa toisen värin määrää.

Väriharmonia


LÄHIVÄRIHARMONIA: tarkoittaa väriympyrässä vierekkäin olevia värejä esim. sininen, punainen ja violetti muodostavat lähiväriharmonian.

VALÖÖRIHARMONIA: harmaan asteikon eri sävyt.

YKSIVÄRIHARMONIA: yhden värin eri sävyt.

VASTAVÄRIHARMONIA: väriympyrässä toisiaan vastakkain olevat värit esim. vihreä ja punainen. Korostavat toisiaan rinnakkain aseteltuina.

DISHARMONIA: värien riitasointu. saman värin eri puhtaus ja voimasuhteita.


Esillepanot myymälässä


  • Esillepanoja voi olla näyteikkunassa, fokuspisteessä, seinä esillepanossa, myyntipöydissä ja myyntitelineissä.
  • Frontti = vaate, joka on ripustettu niin, että se on asiakasta päin. Ensimmäisessä vaatteessa voi olla jokin asuste mallina.
  • Myymälän pohja on myymälän layout. Kuten grid eli ristikko kuten myymälät yleensä tai flow, jolloin myymälään on rakennettu "polku" jota pitkin asiakkaat kulkevat.
  • Myymälän kylmien eli heikon asiakas kierron kartoitus ja kuumat alueet joissa on hyvä asiakas kierto.
  • Useimmat asiakkaat kääntyvät liikkeeseen astuttuaan oikealle. Mieti mihin sijoitat tuotteet joilla on hyvä tai huono menekki. Seinät toimivat myös hyvänä myynti pintana.
  • Tuotteet tulee lajitella värin mukaan.
  • Koko järjestyksen mukaan.
  • Myyntipöydillä ja seinillä sama värimaailma, jotta ilme pysyy yhtenäisenä.
  • Tuotteet asetellaan pöydille siten, että reunoille jää tyhjää tilaa.
  • Myymälän kalusteet suorissa linjoissa.
  • Esille myös sopivat asusteet aina kun se on mahdollista.
  • Alennus tuotteet aina henkareille ja esille. Alennuksien aikana mallinukkeja ei pueta koska kaikkien tuotteiden pitää olla myynnissä.

Linkit aiheeseen visuaalinen myyntityö




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Portfolio

Tähän Portfolioon on koottu työnäytteitä visualistiopintojeni ajalta.  Olen kertonut vähän valokuvauksesta, grafiikasta ja myymäläpr...