- Esillepanot
- Väriyhdistelmät
- Myynnin edistäminen
- Mielikuvat
- Tarpeiden luominen
- Siisteys
- Asiakasinformaatio
- Myyntipöytä
- Näyteikkuna ja sitä mitä asiakas näkee kun hän tulee liikkeeseen sisälle
Visualisti on elämyksien rakentaja | Ostoksille houkuttelun kaava
I Interest = kiinnostus
D Desire = halu
A Action = toiminta
Mallinuket
- Mallinukkejen tehtävä on kertoa uutuuksista ja muusta valikoimasta. Heti sisääntulossa (sisääntulo = ykkösalue, trend point, fokus alue) ne herättävätkin huomiota ja houkuttelevat ostoksille.
- Mallinuket ja somistukset ovat pohdittu kohderyhmän mukaan ja siten asiakkaan on helppoa nähdä mitkä tuotteet sopivat yhteen -> ostamisen helppous.
- Mallinuket ovat aina saman tyylisiä.
- Esillepanoissa olevien tuotteiden pitää pysyä myyntikuntoisina.
- Jos mallinukella on peruukki käsittele sitä hellävaraisesti.
- Mainosmateriaali määrittää mitä tuotteita näyteikkunaan tulee.
- Mallinukelle puettavissa vaatteissa tulee olla yhdistäviä tekijöitä. Valitse kaksi pääväriä ja yksi tehosteväri. Pysy kolmessa värissä.
- Kerrostaminen ja asusteet ovat tärkeitä. Tee harkitut asukokonaisuudet.
Mallinuken pukeminen
- Ensin puetaan alaosa.
- Sitten laitetaan kengät.
- Kun alaosa on puettu nukke laitetaan jalustalle piikkiin paikalleen.
- Tarkista, että vaatteet istuvat hyvin. Käytä apuna nuppineuloja tai vyötä.
- Nukelle laitetaan useampia yläosia ja hihat laitetaan paikoilleen hihojen suuaukon kautta.
- Kädet laitetaan paikoilleen kaula-aukon kautta.
- Luonnollisen lopputuloksen aikaan saamiseksi kannattaa tehdä ryppyjä (kannattaa laittaa nivelien kohdalle).
Näyteikkunan suunnitelma
- Suunnittelun lähtökohtana tuotteiden kohderyhmä ja tuotteet.
- Mieti aina tarina näyteikkunalle.
- Vaikuttaa myymälän imagoon.
- Kertoo valikoimasta ja liikeideasta.
- Ketjumyymälöissä suunnitellaan siten, että myymälät näyttävät suunnilleen samalta.
Näyteikkunan tarina | Näyteikkunan rakentaminen
- Näyteikkuna siivotaan.
- Ikkunalle tehdään tausta.
- Ikkunaan ei mennä kengät jalassa.
- Vain valmiit nuket ikkunaan.
- Jokaiselle nukelle oma hintalappu -> hintalaput nuken vasemmalla puolella suoraan eteenpäin.
- Viimeistely eli valot asetetaan oikeisiin kohtiin.
- Lopuksi vielä näyteikkuna puhdistetaan.
RR = Ryhmitä ja rytmitä
- Älä ripottele asioita.
- Luo ryhmä.
- Julisteella saa korkeutta ja herätetään huomiota.
- Näyteikkunaan tavoitellaan aina muutosta edelliseen ikkunaan verrattuna. Näkyvä vaihtelu herättää haluttua huomiota.
- Kampanjan aikana usein kaikki ikkunat on tehty saman teeman mukaan.
KOLMIO RYHMITTELY: saa asetteluun diagonaalin ja se ohjaa katsetta tehokkaasti. Tila kannattaa jakaa siten, että toisella puolella on tilaa enemmän kuin toisella. Leveä ikkuna jaetaan useampaan alueeseen.
YKSIVÄRISKAALA: saa aikaan rauhallisen tunnelman. Tehokeinona tummien ja vaaleiden sävyjen vuorottelua.
VASTAVÄRIT: nämä värit korostavat toisiaan. Kannattaa rajoittaa toisen värin määrää.
Väriharmonia
LÄHIVÄRIHARMONIA: tarkoittaa väriympyrässä vierekkäin olevia värejä esim. sininen, punainen ja violetti muodostavat lähiväriharmonian.
VALÖÖRIHARMONIA: harmaan asteikon eri sävyt.
YKSIVÄRIHARMONIA: yhden värin eri sävyt.
VASTAVÄRIHARMONIA: väriympyrässä toisiaan vastakkain olevat värit esim. vihreä ja punainen. Korostavat toisiaan rinnakkain aseteltuina.
DISHARMONIA: värien riitasointu. saman värin eri puhtaus ja voimasuhteita.
Esillepanot myymälässä
- Esillepanoja voi olla näyteikkunassa, fokuspisteessä, seinä esillepanossa, myyntipöydissä ja myyntitelineissä.
- Frontti = vaate, joka on ripustettu niin, että se on asiakasta päin. Ensimmäisessä vaatteessa voi olla jokin asuste mallina.
- Myymälän pohja on myymälän layout. Kuten grid eli ristikko kuten myymälät yleensä tai flow, jolloin myymälään on rakennettu "polku" jota pitkin asiakkaat kulkevat.
- Myymälän kylmien eli heikon asiakas kierron kartoitus ja kuumat alueet joissa on hyvä asiakas kierto.
- Useimmat asiakkaat kääntyvät liikkeeseen astuttuaan oikealle. Mieti mihin sijoitat tuotteet joilla on hyvä tai huono menekki. Seinät toimivat myös hyvänä myynti pintana.
- Tuotteet tulee lajitella värin mukaan.
- Koko järjestyksen mukaan.
- Myyntipöydillä ja seinillä sama värimaailma, jotta ilme pysyy yhtenäisenä.
- Tuotteet asetellaan pöydille siten, että reunoille jää tyhjää tilaa.
- Myymälän kalusteet suorissa linjoissa.
- Esille myös sopivat asusteet aina kun se on mahdollista.
- Alennus tuotteet aina henkareille ja esille. Alennuksien aikana mallinukkeja ei pueta koska kaikkien tuotteiden pitää olla myynnissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti