tiistai 7. tammikuuta 2020

KUI Designilla työssäoppimassa

Yritysesittely: 

MITEN ja MIKSI = KUI 


Kui? Local shop


Ajatus KUI Designista lähti näistä kysymyksistä. Miten ja Miksi = Kui.

2007 syksyllä Anna Hormio ja Rebekka Ketola avasivat työhuoneensa yhteyteen pienen kaupan, mutta nykyään kauppa sijaitsee Turun keskustassa vanhassa puutalossa. Nykyään tiimi on kasvanut useammalla työntekijällä.

Alussa Anna ja Rebekka valmistivat tuotteet alusta loppuun työhuoneellaan, mutta nykyään kysynnän kasvaessa tuotteita on ulkoistettu alihankkijoille. Kuitenkin iso osa tuotteista valmistetaan edelleen kokonaan käsityönä työhuoneella. 

Tekemisen ilo on ollut suurin innoittaja alusta asti. Uudet ideat, onnistumiset ja välillä epäonnistumisetkin sekä ihanat asiakkaat ovat heistä heidän työnsä rikkaus. Useimmin uudet ideat syntyvät kun niitä ei paljoa mietitä vaikka välillä he yrittävätkin ottaa aikaa uusille ideoille ja uusien tuotteiden suunnitteluun.


Turku villahuovat



KUI Design Local Shop


Local Shop edustaa samoja asioita kuin KUI Design on aina edustanut eli: paikallisuutta, iloa, ammattitaitoa ja intohimoa. Tuotteiden lisäksi myymälässä tärkeää on hyvä fiilis. 

Putiikki tarjoilee KUI Desgnin omia tuotteita kuin myös muita mielenkiintoisia tuotteita Turusta ja maailmalta. Toiveena välittää jokaiselle pienen hetken kauniita asioita ja hyvää mieltä.





Ensimmäiset päivät KUI Designin Local Shopilla


Ensimmäisenä päivänä sain kattavan perehdytyksen myymälän tuotteisiin.  Muina päivinä pääsinkin jo vähän tekemään esillepanoja ja vein postiin tavaraa. Sitten pääsin  harjoittelemaan kassaa ja tekemään inventaariota. 


Esillepano 1


Tässä kuvat ennen ja jälkeen. Eli kahdessa ylemmässä kuvassa on lähtötilanne ja alemmassa kuvassa on lisätty tuotteita ja järjestelty ne uudelleen.


Ennen

Ennen



Jälkeen

Esillepano 2

Tässä taas on otettu villahuovat pois ja korvattu tyynyillä ja siten muutettu ilmettä.



Ennen

Jälkeen


Tuotteet


Paljon erilaisia tekstiilejä ja lahjatavaraa. Tuotteet on jaoteltu asusteisiin. pientä kivaa, sisustus, kassit ja pussukat, lapset ja miehet.

tarkemmin vielä näin:

Asusteet: korut, pipot, tumput.

Pientä kivaa: heijastimet, avaimenperät, pelit, ekotiskirätit, magneetit, puiset parkkikiekot, mukit, suojakannet neuvolakorttiin, useita erilaisia postikortteja.

Sisustus: kalenteripyyhkeet, kudotut pyyhkeet, painetut pyyhkeet, patakintaat ja -laput, julisteet, villahuovat, tyynynpäälliset, puiset tarjottimet, lampun varjostimet.

Kassit ja pussukat: pikkulaukut, olkalaukut, säkkireput, pussukat, toilettilaukut, ostoskassit.

Lapset: päähineet ja tumput, mekot, paidat ja bodyt, leggarit ja housut, harsoliinat.

Miehet: erilaisia boxuja, parkkikiekot, heijastimet, avaimenperät, kravatit, puinen Turkkune-rusetti, säkkireput, toilettilaukut, julisteet, mukit, pipo.



Työtehtäviä viikon varrelta




Joka aamuinen standien vienti paikoilleen ja nettikauppa tilausten postittamista. 

Kävimme myös hankkimassa remontissa olevaan uuteen myymälään tavaraa.

Uuden myymälän ikkunasta voi kurkata rempan ja myymälän etenemistä


Tutustuin KUI designin somen maailmaan eli kävimme läpi mitä/miten heidän instagramiaan on ylläpidetty ja kuvasin sinne muutamia kuvia tarina osioon, jota en ole juuri ennen käyttänyt eli oli uusien asioiden opettelua.


Fiiliskuvaa uudelta myymälältä


Inventaarion tekemistä jatkettiin vielä.

Olin mukana alkavassa muutto myynnissä.


Työtiimi 


KUI Designilla neljä vakituista työntekijää ja heidän tehtävänsä on jaettu näin:

- Kankaanpaino, ompelu, tuotesuunnittelu ja talous.
- Kankaanpaino, suunnittelu, yritysmyynti, graafinen suunnittelu, some.
- Myynti, asiakaspalvelu, nettikauppa ja some.
- Kankaanpaino, ompelu, tuote ja kuosisuunnittelu.

- Lisäksi kaupalla on osa-aikainen ja satunnaisia tuurauksia tekevä myyjä.


Suositut tuotteet/ trendit


Yleisesti heidän Turku tuotteensa ovat olleet suosittuja, mutta erityisesti merino pipot ja Turku korut ovat olleet hitti. Muutkin korut ovat olleet suosittuja.


Lisämyynti ja käyttöyhteystuotteet


Tiskin vieressä on postikortteja esillä ja lisämyyntiä tehdään esittelemällä tuotteita huolellisesti. 

Jos joku turkulainen on muuttamassa muualle turku tuotteita on ajateltu ostaa hänelle pellavaliina niin siihen on helppoa ehdottaa lisäksi tiskirättiä tai tarjotinta. Keittiö tuotteet toimivat aina yhdessä.

Lasten vaatteiden kanssa voi ehdottaa asiakkaalle asusteita kuten tumppuja, pantaa tai huivia. Tuotteet jotka sopivat yhteen on sijoiteltu lähekkäin joten niitä on helppoa miettiä yhdisteltäviksi toisiinsa.



Viikon tehtäviä


Uudelta kaupalta


  • Käytiin ostamassa uudelle kaupalle tarvikkeita
  • Jääkaapin paketista avaaminen ja paikoilleen nostaminen
  • Ikkunoiden sälekaihdinten pesu
  • Muuttomyyntiä
  • Tuotteiden täydennystä
  • Instagram stoorien tekoa
  • Nettikauppa tilausten vieminen postiin
  • Some strategian tekoa


Uuden kaupan remppa hommia






Local Shop 2.0.


Sain tehtäväksi tehdä mind mapin siitä mitä vanhalla ja uudella kaupalla pitää tehdä ennen avaamista. Tässäpä siitä kuva.


Mind map Local shop 2.0.


Myymälän rakentamista ennen uuden myymälän oven avaamista


Myymälästä oli pohjapiirros luonnos, jonka pohjalta myymälää rakennettiin 

Kaikki alkoi siitä, että tavaraa alettiin tuomaan myymälään ja ne alkoivat pikkuhiljaa löytää paikkansa


Alkuun näytti tältä, mutta kaikki tavarat alkoivat löytää paikkansa ja
myymälä elää koko ajan ja muokkautuu sopivaksi vieläkin


Kartta seinän valmistuttua alkoi jo näyttää kaupalta


Tässä alkaa jo olemaan iso osa tavaroista paikoillaan


Muuttomyynnin Instagram hommia


Tässä pieni videon pätkä, jonka tein Instagramin storyyn ja näitä tehtiin useampia.




Kuvasin tuotteita ja tein tekstit kuville sekä laitoin Instagram storyyn. Alla muutama esimerkki mitä olen tehnyt.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Portfolio

Tähän Portfolioon on koottu työnäytteitä visualistiopintojeni ajalta.  Olen kertonut vähän valokuvauksesta, grafiikasta ja myymäläpr...